Scilly's

zeezeilen naar een exotische verrassing

route naar Scilly's

1700 mijl uit en thuis, naar een exotische verrassing.

Na de oversteek gemaakt te hebben naar Lowestoft in 36 uur, een nacht aan het wachtponton (haven was vol) en een nacht voor anker op River Stour, komt Skik aan in Ramsgate. Hier blijf ik enkele dagen om de autopilot te repareren.

ramsgate

Als je in dagtochten wilt varen is Eastbourne een mooie stop. De haven heet Royal Sovereign Marina. Duur maar goed. 
De sluis is bij een groot tijverschil wel even wennen. Het water stort naar binnen! Maar liggend aan de drijvende steiger heb je er weinig problemen mee.

Met lange slagen langs de kust schiet het aardig op.

Dartmouth

Na een heftige zomerstorm, vaar ik een nachtje door en kom ik erg moe aan in Dartmouth. River Dart is wel een lievelingsplekje. Ik wandel een paar dagen op beide oevers. En dan is het weer tijd om verder westwaarts te gaan.

Plymouth

Plymouth, giga havens. De stad is groot en druk.

Fowey

Fowey (spreek uit als Foy) is een mooie tussenstop. Je kunt ankeren maar er zijn ook prima pontons. 

Falmouth is een prima haven. Als de moorings vol zijn kun je voor anker. TIP: St Mawes aan de Oost-oever is ook een leuke ankerplek. Tip2: ALs je ver de rivier op vaart vind je pontons. Het is mooi varen maar wel even goed op de boeienlijn letten.

Falmouth
Helford

Helford river opvaren is een belevenis. Je kunt er goed ankeren en een bezoek aan Trebah Gardens is ook de moeite waard.

Helford ankerplek

Ik ben nu aardig in de buurt van de Scilly’s. Daar zijn geen havens en bij slecht weer is het verstandig om te schuilen bij Penzance. Daar lig je goed bij alle windrichtingen. Ik verken de kust, ook omdat ik hier over enkele weken Joke op ga halen. Newlyn heeft drijvende steigers, maar ik kies voor de sfeer van Penzance. Vaar ook eens langs St Michael Mount. Heel bijzonder.

Penzance detail
lands end

Als je goed kijkt naar de foto links, zie je de vuurtoren van Lands End. Het land rechts is het uiterste puntje van zuid-west Engeland.
De tocht van Penzance naar de Scilly’s is in een dag goed te doen. Let op de drukke shipping lane! Je passeert de beroemde Wolf Rock vuurtoren. Het kan toeval zijn maar ik had op dit stuk, zowel op de heen- als op de terugweg, dolfijnen langszij (foto header).

Dat blijft een leuk en inspirerend moment.

Ik koos als startpunt voor St Marys. Vanwege de windrichting mikte ik op de ankerplaats voor Hugh Town en niet voor de ankerbaai aan de Westzijde. Dat bleek een goede keus.

Hiernaast de zuidpunt van St Marys waar de route langs loopt. Raadpleeg de kaart goed voor een rots in zee. Die is goed zichtbaar overigens maar beter safe dan sorry.

hughtown

De ankerplaats bij Hugh Town gezien vanaf land. Het kan er best druk zijn.  Alternatief is iets oostelijker bij Old Town. Daar is een rots in de baai maar die is goed zichtbaar. Ankeren bij de Scilly’s doe je met alle ketting die je aan boord hebt! Een ankergewicht om de ketting in een mooie boog te houden is ook handig. Het water is kraakhelder, benut dat om te zoeken naar goede zandplekken. Stukken met planten bevatten vaak kelpwier waar je anker niet in houdt. 

De ankerplaats bij Hugh Town is ook een populaire badplaats. Er is een ongeschreven afspraak dat de bijbootjes aan de Westkant het strand opgetrokken worden. De badgasten vermaken zich op het andere deel. Hugh town heeft restaurantjes, winkeltjes en zelfs een terras aan het strand. Aan de Noordkant is een heel goede supermarkt die je wel even moet weten te vinden. Om vergunningstechnische redenen ziet het er uit als een schuur.

strand

Dit is de ankerplaats bij Old Town. Véél rustiger maar geen voorzieningen op de oever. Behalve dan een heel gezellige tearoom/restaurant. 

Tussen de eilanden Tresco en Bryher ligt de New Grimsby Harbour. Een te gekke ankerplek, er zijn ook moorings.

new grimsby
New Grimsby Harbour
Exotische weelde
tropische tuin
Tresco Gardens

Aanrader: Ankerbaaitje bij St Martins in de Tean Sound. 

bijbootjes

Op de Scilly’s zijn geen havens. Een goede bijboot is dus nodig om aan wal te komen. De dingysteigertjes zijn vaak druk. Als Nederlander vond ik het wel wat spannend om de rubberboot niet op slot te leggen. Ter geruststelling zagen we dat er altijd wel duurdere boten lagen. Een dief met verstand van zaken zou nooit voor de onze kiezen 😉 

Overigens hebben we nergens gehoord over daadwerkelijke diefstal van bijbootjes.

Dit delen:

NIEUWE
boek is
nu uit!

NIEUWE boek
is nu uit!

én online verkrijgbaar…